Orientez-moi (SPW)
Cofinancé avec la Ministre wallonne de la Fonction publique.
Dans le cadre de la prévention des affections mentales liées au travail, le Service public de Wallonie souhaite mettre en place un réseau d’accompagnement composé d’experts internes dont l’objectif est d’écouter et de réorienter les agents en souffrance. Ce réseau permettra de renforcer la prévention primaire au sein de l’organisation.
Les travailleurs pourront s’adresser en toute discrétion, à un point unique de contact. L’objectif est d’instaurer une écoute de première ligne permettant de mieux cerner la demande formulée par le travailleur et de lui proposer l’accompagnement adéquat. Cet accompagnement sera assuré par le réseau qui aura défini une politique commune d’intervention et qui mobilisera notamment les outils existants au sein de l’organisation (bilan de compétences, suivi psychosocial, aide aux personnes dépendantes, aide sociale personnalisée, conciliation, médiation, entretien de réorientation professionnelle, coaching, …). Le projet vise à offrir aux travailleurs du Service public de Wallonie une aide coordonnée et multidisciplinaire.
Info : Emmanuelle Rappe – 081 33 35 68– emmanuelle.rappe@spw.wallonie.be
Transcriptie van " Orientez-moi (Waalse Overheidsdienst SPW)"
Service public de Wallonie (SPW) stelt voor : Orientez-moi
Sylvie Marique (secretaris-generaal van SPW)
Bij dit project was het voor onze administratie van fundamenteel belang om een telefoonlijn met de naam “Orientez-moi” op te zetten.
Onze medewerkers kunnen op dit nummer terecht met hun vragen over de problemen die ze op het werk ondervinden.
Er wordt naar hen geluisterd in alle vertrouwelijkheid.
Via deze telefoonlijn worden ze naar de juiste dienst bij onze administratie verwezen.
Onze administratie huldigt het principe om al in een vroeg stadium zoveel mogelijk te doen en om dus preventief in plaats van curatief te werken.
Daarom vonden we een telefoonlijn een goed idee.
Zo kunnen onze medewerkers hun vragen stellen en worden ze meteen naar de juiste plek verwezen.
Emanuelle Rappe (Hoofd van de directie Human Resources)
We dachten dat dit de psychosociale belasting zou verminderen.
Het project houdt in dat we één enkele toegangsdeur maken, met één enkel telefoonnummer.
Het is de bedoeling dat mensen niet meer op verschillende plaatsen hoeven te gaan aankloppen.
Via de telefoonlijn “Orientez-moi” worden ze meteen geholpen.
We wilden dat ze onmiddellijk te horen kregen: “dit is de dienst die uw vraag kan beantwoorden of die uw probleem kan behandelen.
”
Er komen verschillende soorten vragen binnen, want stress en burn-outs zijn vaak aan heel uiteenlopende factoren toe te schrijven.
Vragen zoals: “Ik ervaar stress op het werk, met wie kan ik contact opnemen?” of “Ik heb het moeilijk om mijn werk en mijn gezinsleven op elkaar af te stemmen.
Bestaan daar oplossingen voor?” “Kan ik van thuis uit werken of zijn er andere verlofregelingen waarvan ik kan gebruik maken?” Achter stress en burn-outs gaat een hele brede problematiek schuil.
We verwachten dan ook heel uiteenlopende vragen.
Sylvie Marique (secretaris-generaal van SPW)
Dit project streeft ernaar om een netwerk op te zetten met alle actoren die bij het welzijn binnen onze administratie betrokken zijn.
We hebben onze kans gegrepen toen de federale minister van Volksgezondheid een oproep voor de indiening van kandidaturen deed.
Interessant aan dit project is dat het volledig intern tot stand is gekomen.
De teams van de hr-directie hebben het project van a tot z uitgewerkt.
Ze hebben de mensen van het management samengebracht, maar ook alle actoren die bij de hele welzijnsketen van onze administratie betrokken zijn.
Dans le Storybook de ce projet, vous trouverez plus d'informations sur le contexte, les objectifs et les résultats concrets.
Dans le fichier zip ci-joint, vous trouverez différents outils concrets développés dans le cadre du projet (outils de prévention, méthodologies utilisées, posters, flyers, etc ...)
Pour stimuler l’intégration des différentes actions pour renforcer la prévention des maladies psychiques liées au travail, un « canevas de prévention intégrée » a été développé. Il a été demandé aux coordinateurs des projets de positionner leur projet pilote dans ce canevas. Vous trouverez ce document ci-dessous.